15مه 2023- محققان سانفورد برنهام پربیس و دانشگاه چینی هنگ کنگ، یک رویکرد محاسباتی برای پیش‌بینی اینکه آیا یک فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به بیماری کلیوی- یک عارضه ی شایع و خطرناک دیابت- مبتلا می‌شود یا خیر، توسعه داده‌اند. نتایج این مطالعه که در Nature Communications منتشر شده است، می‌تواند به پزشکان در پیشگیری یا مدیریت بهتر بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند.

پرفسور کوین ییپ، یکی از نویسندگان ارشد این مقاله، و مدیر بیوانفورماتیک در سانفورد برنهام پربیس، می‌گوید: این مطالعه، نگاهی اجمالی به آینده ی قدرتمند تشخیص‌های مبتنی بر پیش‌بینی است. تیم ما نشان داد که با ترکیب داده‌های بالینی با فناوری پیشرفته، می‌توان مدل‌های محاسباتی را برای کمک به پزشکان بمنظور بهینه‌سازی درمان دیابت نوع 2 برای جلوگیری از بیماری کلیوی، ایجاد کرد.

دیابت، عامل اصلی نارسایی کلیه در سراسر جهان است. در ایالات متحده، 44 درصد از موارد مرحله نهایی بیماری کلیوی و دیالیز به دلیل دیابت است. در آسیا این عدد 50 درصد است.

پرفسور Ronald Ma، استاد دانشگاه چینی هنگ کنگ، می گوید: پیشرفت قابل توجهی در توسعه درمان های بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت صورت گرفته است. با این حال، ارزیابی خطر ابتلا به بیماری کلیوی تنها بر اساس عوامل بالینی ممکن است دشوار باشد، بنابراین تعیین اینکه چه کسی در معرض بیشترین خطر ابتلا به بیماری کلیوی دیابتی است، یک نیاز بالینی مهم است.

الگوریتم جدید به اندازه گیری فرآیندی به نام متیلاسیون DNA متکی است، این فرآیند زمانی اتفاق می افتد که این تغییرات ظریف در DNA ما جمع می شود. متیلاسیون DNA می تواند اطلاعات مهمی را در مورد اینکه کدام ژن ها روشن و خاموش شوند، رمزگذاری کند و می توان آن را به راحتی از طریق آزمایش خون اندازه گیری کرد.

پرفسور ییپ می‌گوید: مدل محاسباتی ما می‌تواند از نشانگرهای متیلاسیون از یک نمونه خون برای پیش‌بینی عملکرد فعلی کلیه و عملکرد کلیه‌ها در سال‌های آینده استفاده کند، به این معنی که می‌توان آن را به راحتی در کنار روش‌های فعلی برای ارزیابی خطر بیماری کلیوی برای هر بیمار اجرا کرد.

محققان مدل خود را با استفاده از داده های دقیق بیش از 1200 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 از مرکز ثبت دیابت هنگ کنگ، توسعه دادند. آنها همچنین مدل خود را روی یک گروه جداگانه متشکل از 326 بومی آمریکایی مبتلا به دیابت نوع 2 آزمایش کرده و اطمینان حاصل نمودند که این رویکرد می تواند بیماری کلیوی را در جمعیت های مختلف پیش بینی کند.

پرفسور جولیانا چان،از دانشگاه چینی هنگ کنگ که بیش از دو دهه پیش مرکز ثبت نام دیابت هنگ کنگ را ایجاد کرد، گفت: این مطالعه بر قدرت منحصر به فرد مرکز ثبت دیابت هنگ کنگ و پتانسیل عظیم آن برای ایجاد اکتشافات بیشتر برای بهبود درک ما از دیابت و عوارض آن تاکید می کند.

نویسنده اول این مقاله دکتر کلی ییچن لی، دانشجوی فوق دکترا در سانفورد برنهام پربیس، گفت: رجیستری دیابت هنگ کنگ یک گنج علمی است. آنها سال‌ها بیماران را پیگیری می‌کنند، که به ما تصویر کاملی از چگونگی تغییر سلامت انسان در طول دهه‌ها در افراد مبتلا به دیابت می‌دهد.

محققان در حال حاضر در حال کار برای اصلاح بیشتر مدل خود هستند. آنها همچنین در حال گسترش کاربرد رویکرد خود برای بررسی سایر سؤالات در مورد سلامت و بیماری انسان هستند - مانند تعیین اینکه چرا برخی از افراد مبتلا به سرطان به درمان های خاص پاسخ نمی دهند.

پرفسور Ma، گفت: علم هنوز در حال تکامل است، اما ما در حال کار بر روی گنجاندن اطلاعات اضافی در مدل خود برای تقویت بیشتر پزشکی دقیق در دیابت هستیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-05-algorithm-diabetic-kidney-disease.html